Aquest concert reuneix dos especialistes en la interpretació històrica que volen reivindicar la veu d’un instrument que sovint queda relegat en un segon pla: la viola. És per això que proposen un recorregut històric des del barroc fins als nostres dies on el fil conductor serà la idea de silenci o quietud. Per poder mostrar totes les possibilitats sonores de l’instrument utilitzaran una viola moderna amb cordes de tripa i utilitzaran diferents arcs en funció del període de cada obra.
I.
Arvo Pärt (1935-)
Spiegel im Spiegel (1978)
Bela Bartók (1881-1945)
44 duets per a dos violins, Sz. 98 (1931)
44. Dansa transsilvana - 7. Cançó valaca - 35. Kolomyika rutena - 10. Cançó rutena - 11. Cançó de bressol - 43. Pizzicato - 22. Ball dels mosquits - 3. Minuet - 19. Conte de fades - 39. Dansa sèrbia
Federic Mompou (1893-1987)
Música callada vol. 1 (1951)
1. Angelico
II.
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
L’art de la fuga, BWV 1080 (1751)
15. Canon alla ottava
Orlando de Lassus (1532-1594)
Cantiones cuarum vocum sine textu (1577)
Fantasia I
Arvo Pärt
Für Alina I (1976)
Cassiana de Constantinoble (810-865)
Utilitzant el tirà apòstata com a eina
Arvo Pärt
Für Alina II (1976)
Orlando de Lassus
Cantiones cuarum vocum sine textu
Fantasia II
Johann Sebastian Bach
L’art de la fuga
14. Canon per augmentationem in contrario motu
III.
Federic Mompou
Música callada vol. 1
3. Placide
John Cage (1912-1992)
4’33” (1952)
Arvo Pärt
Spiegel im Spiegel
Núria Pujolràs, viola
David Glidden, viola
A mesura que avancem per la llarga avinguda de plataners que condueix fins al Mas Subiràs tenim la sensació que ens traslladem a una altra època, el temps en què el Pla de Dalt d’Olot era una zona de conreus, amb masies espargides aquí i allà. La casa, a poc a poc, ha anat quedant engolida pel teixit urbà, però encara conserva l’essència del seu passat rural. L’aspecte actual és fruit de la reforma de principi del segle XX. La planta baixa, destinada a albergar el bestiar, fou reconvertida en cotxeres. Les quatre grans portes d’arc de mig punt servien per tancar els carruatges destinats al transport de viatgers, una de les activitats econòmiques que va desenvolupar el mas. La planta noble tenia una galeria que es tancà per convertir-la en la sala principal de la casa. Al davant es construí l’àmplia terrassa que s’allarga a banda i banda de la façana. En destaca la balustrada, feta amb els mateixos motlles de la de les terrasses de l’Art Cristià. Aquesta coincidència no és casual ja que un dels hereus del mas es casà amb Concepció Vayreda, filla de Marià Vayreda, fundador d’aquest taller d’imatgeria religiosa. El pis superior, abans utilitzat com a graner, modernament s’ha rehabilitat parcialment.
Darrere la casa es conserven les instal·lacions de l’explotació lletera. Llet del Mas Subiràs va ser durant anys un imprescindible de moltes llars i, encara avui, molts la recorden com a sinònim de producte de proximitat. Però el gran secret de la casa es troba amagat darrere el mur de pedra seca. Es tracta d’un gran jardí de topiari, amb boixos retallats amb formes geomètriques i un gran pi centenari. Un indret sorprenent, un oasi dins l’oasi que ja és la casa.
A l’arxiu del mas es conserva el Llibre Mestre, un manuscrit de l’any 1863 on hi ha transcrits els pergamins de la casa. Els més antics, de l’any 1305 i 1313, corresponen a la venda perpètua del mas i a l’acte d’establiment. Documents on ja apareixen els primers Subiràs, que inicien la genealogia d'una família que mai ha deixat la casa. El cognom es perdé al segle XVII, quan l’any 1675 Elisabet Subiràs es casà amb Esteve Mir. A partir d’aquest moment i fins a l’actualitat els propietaris sempre han portat el cognom Mir.
Concert accessible per persones en cadira de rodes. Envieu un correu a fmusicamasos@gmail.com informant-nos-en per poder adequar l'espai.
ASSOCIACIÓ MÚSICA ALS MASOS - info@musicamasos.cat - 691 142 701
Esta página web ha sido creada con Jimdo. ¡Regístrate ahora gratis en https://es.jimdo.com!